اختلالات خواب چیست و چگونه بررسی میشود؟

اختلالات خواب چیست؟

اختلالات خواب مجموعه شرایطی است که توانایی  داشتن خوابی خوب به طور منظم  را تحت تاثیر قرار می دهد.  حالا چه این که آنها به علت یک مشکل بهداشتی یا استرس بیش از حد ایجاد  شوند یا نشوند، باید گفت که به طور فزاینده ایی  باعث رواج اختلالات خواب در ایالات متحده هستند. در حقیقت، بیش از 75 درصد آمریکاییان بین سنین 20 تا 59 سالگی به طور مرتب با مشکلات خواب در ارتباط هستند.

اکثر افراد گاه بی گاه مشکلات خواب ناشی از استرس، برنامه های حیرت آور و دیگر اثرات بیرونی را تجربه می کنند. با این حال، هنگامی که این مسائل شروع  میکند به طور منظم رخ دادن و زندگی روزمره مختل می کنند، ممکن است  خود را به صورت اختلال خواب نشان دهند.

بسته به نوع اختلال خواب، ممکن است افراد دچار مشکلی در  به خواب رفتن داشته باشند و یا ممکن است در طول روز احساس خستگی کنند. کمبود خواب می تواند تأثیر منفی بر انرژی، خلق و خو ، تمرکز و سلامت کلی داشته باشد.

در بعضی موارد، اختلالات خواب می تواند نشانه دیگری از وضعیت سلامتی یا سلامت روانی باشد. این مشکلات خواب ممکن است در نهایت، پس از درمان علت اصلی از بین برود. وقتی اختلالات خواب ناشی از وضعیت دیگری نیست، درمان معمولا شامل ترکیب کردن درمان های پزشکی و تغییر شیوه زندگی می شود.

مهم این است که اگر مشکوک به اختلال خواب هستید، یک تشخیص و درمان به موقع دریافت کنید. هنگامی که بدون درمان رها شود ، اثرات منفی اختلالات خواب می تواند منجر به پیامدهای بیشتر  و بدتری روی سلامتی شود. این اختلالات همچنین می توانند بر عملکرد شما در محل کار تاثیر بگذارند، باعث ایجاد فشار در روابط می شوند و توانایی شما در انجام فعالیت های روزمره را مختل می کند.

علائم اختلالات خواب چیست؟

علائم می تواند بسته به شدت و نوع اختلال خواب متفاوت باشد. همچنین ممکن است زمانی که اختلالات خواب به دلیل  یک وضعیت دیگر هستند متفاوت باشد. با این حال، علائم عمومی اختلالات خواب عبارتند از:

مشکل به خواب رفتن  و یا ماندن در خواب
خستگی روزانه
انگیزه ایی قوی برای چرت زدن در طول روز
تحریک پذیری یا اضطراب
عدم تمرکز
افسردگی

علل اختلالات خواب چیست؟

شرایط، بیماری ها و اختلالات بسیاری وجود دارد که می تواند باعث اختلالات خواب شود. در بسیاری از موارد، اختلالات خواب به عنوان یک نتیجه از یک مشکل بهداشتی به وجود می آید.

آلرژی و مشکلات تنفسی
آلرژی، سرماخوردگی و عفونت های تنفسی فوقانی می تواند چالش برانگیز برای تنفس در هنگام شب شود. ناتوانی در نفس کشیدن از طریق بینی نیز می تواند باعث مشکلات خواب شود.

نوکتوریا

نوکتوریا یا ادرار مکرر ممکن است خواب شما را مختل کرده و موجب بیدار شدن در طول شب شود. عدم تعادل هورمونی و بیماری های دستگاه ادراری میتواند به ایجاد و توسعه این وضعیت کمک کند. (اگر  ادرارهای مکرر همراه با  خونریزی یا درد داشتید،  فورا با پزشک خود تماس بگیرید.)

درد مزمن

درد های مداوم می تواند خوابیدن را برای شما دشوار سازد. ممکن است حتی بعد از خوابیدن، شما بیدار شوید. برخی از شایع ترین علل درد مزمن عبارتند از:

آرتروز
سندرم خستگی مزمن
فیبرومیالژیا
بیماری روده التهابی
سردرد مداوم
کمردرد مداوم

در بعضی موارد، درد مزمن ممکن است حتی با اختلالات خواب تشدید شود. به عنوان مثال، پزشکان بر این باورند که توسعه فیبرومیالژیا ممکن است به مشکلات خواب مرتبط باشد.

اختلالات خواب
اختلالات خواب

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب اغلب تاثیر منفی بر کیفیت خواب دارند. سخت به خواب میروید و یا به دشواری خواب می مانید. کابوس، خوابیدن صحبت کردن و یا راه رفتن در خواب نیز ممکن است خواب شما را مختل کند.

انواع مختلف اختلالات خواب چیست؟

انواع مختلف اختلالات خواب وجود دارد. بعضی از این موارد ممکن است به علت سایر شرایط بهداشتی موجود باشد.

بیخوابی

بیخوابی به ناتوانی در خواب و یا خوابیدن اشاره می کند. این می تواند ناشی از جت لگ، استرس و اضطراب،  مشکلات هورمونی  یا مشکلات گوارشی باشد. البته میتواند نشانه ای از وضعیت و شرایط دیگر نیز باشد. بی خوابی روی سلامتی و کیفیت زندگی شما تاثیر گذاشته و به طور بالقوه باعث می شود:

افسردگی
عدم تمرکز
تحریک پذیری
افزایش وزن
خرابی سر کار

روی عملکرد در مدرسه

متأسفانه، بی خوابی در ایالات متحده بسیار شایع است. تقریبا 50 درصد از بزرگسالان آمریکایی آن را در برخی موارد در زندگی خود تجربه می کنند. اختلال در میان افراد مسن و سالمند بیشتر است.

بیخوابی معمولا به عنوان یکی از سه نوع طبقه بندی می شود:

مزمن، زمانی است که بی خوابی یک ماه به طور منظم اتفاق می افتد
متناوب،  زمانی که بی خوابی به صورت دوره ایی رخ می دهد
گذر ا، زمانی است که بی خوابی فقط برای چند شب در یک زمان طول می کشد

آپنه خواب

آپنه خواب با وقفه در تنفس در طول خواب مشخص می شود. این یک وضعیت پزشکی جدی است که بدن را در اکسیژن کمتری مصرف می کند. همچنین می تواند موجب بیدار شدن در طول شب شود.

آپنه خواب
آپنه خواب

پاراسامنیا

پاراسامنیا  نوعی از اختلالات خواب است که باعث حرکات ورفتار غیر طبیعی در طول خواب می شود. آنها عبارتند از:

راه رفتن در خواب
در خواب حرف زدن
ناله کردن
کابوس دیدن
شب ادراری
دندان قروچه یا فشردن فک ها

پاراسامنیا
پاراسامنیا

سندرم پای بی قرار

سندرم پای بی درد (RLS) نیازمندی قریب الوقوع حرکت پاها است. این اصرار گاهی اوقات با احساس سوزن شدن در پاها همراه است. در حالی که این علائم می تواند در طول روز نیز رخ دهد، اما در شب بیشتر شایع هستند. RLS اغلب با وضعیت  بیماری خاصی مرتبط است، از جمله ADHD و بیماری پارکینسون، اما علت دقیق آن همیشه شناخته شده نیست.

سندرم پای بی قرار
سندرم پای بی قرار

نارکولپسی

Narcolepsy به عنوان “حملات خواب” توصیف می شود که در طول روز رخ می دهد. این به این معنی است که شما ناگهان احساس خستگی می کنید و بدون هشدار می خوابید. اختلال همچنین می تواند موجب فلج  در خواب شود، به طوری که پس از بیدار شدن ممکن است شما از نظر جسمی نتوانید حرکت کنید. گرچه نارکولپسی ممکن است به خودی خود رخ دهد، اما  معمولا با برخی اختلالات عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس همراه است.

نارکولپسی
نارکولپسی

اختلالات خواب چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما اولین امتحان فیزیکی را انجام می دهد و اطلاعات مربوط به علائم و تاریخ پزشکی را جمع آوری می کند. آنها همچنین آزمایش های مختلفی را از جمله:

پلیسومنوگرافی: مطالعه خواب که میزان اکسیژن، حرکات بدن و امواج مغزی را ارزیابی می کند تا مشخص شود چه چیزی باعث مختل شدن  میزان خواب آنها میشود.
الکتروانسفالوگرام: یک آزمون که فعالیت الکتریکی را در مغز بررسی می کند و هر مشکلی بالقوه مرتبط با این فعالیت را تشخیص می دهد.
آزمایش خون:  آزمایش خون معمولا برای تشخیص نارکولپسی و سایر وضعیت سلامتی  که ممکن است منجر به مشکلات خواب شود  صورت میگیرد این آزمایش ها می تواند در تعیین مسیر مناسب درمان اختلالات خواب بسیار مهم باشد.

درمان اختلالات خواب چگونه است؟

درمان اختلالات خواب می تواند بسته به نوع و علت اصلی آن متفاوت باشد. با این حال، به طور کلی ترکیبی از درمان های پزشکی و تغییرات شیوه زندگی را شامل می شود.

درمان های پزشکی

درمان های پزشکی برای اختلالات خواب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

قرص خواب
مکمل ملاتونین
آلرژی یا داروهای سرماخوردگی
دارو درمانی برای هر گونه مورد مربوط به سلامتی
دستگاه  برای تنفس یا جراحی کردن (معمولا برای آپنه خواب)
حفاظ دندان (معمولا برای دندان قروچه کردن)

دستگاه برای تنفس (cpap)
دستگاه برای تنفس (cpap)

 

تغییرات شیوه زندگی

تنظیمات شیوه زندگی می تواند تا حد زیادی کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد، به خصوص هنگامی که آنها همراه با درمان های پزشکی انجام می شود. مواردی که باید در نظر بگیرید:

از ترکیب سبزیجات و ماهی بیشتر در رژیم غذایی  استفاده کرده و مصرف قند را کاهش دهید
کاهش استرس و اضطراب با ورزش
ایجاد و چسبیدن به یک برنامه منظم خواب درست کرده و همان را ادامه دهید
قبل از خواب آب کمتری بنوشید
مصرف کافئین را محدود کنید، به خصوص در اواخر بعدازظهر یا شب
کاهش مصرف سیگار، تنباکو و الکل
وعده های غذایی  کربوهیدرات دار  را با حجم کمتر  قبل از خواب مصرف کنید

رفتن به رختخواب و بیدار شدن از خواب در  زمان  مشخص  به همان صورت هر روزه نیز می تواند به طور قابل توجهی کیفیت خواب شما را بهبود ببخشد. در حالی که ممکن است وسوسه شوید در آخر هفته ها بخوابید، اما توجه داشته باشید این قضیه می تواند در طول  هفته کاری باعث شود به سختی به خواب بروید و به سختی بیدار شوید.

محقق و مترجم: محجوبه فاموری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا