تست خواب در منزل (تست خواب خانگی برای خروپف و آپنه)

چرا تست خواب در منزل انجام دهیم؟

 

برای انجام این تست، یا دستگاه ثبت خواب (دستگاه پلی سومنوگرافی) را از یک مرکز خواب تحویل می گیرید یا یک درمانگر آموزش دیده برای وصل کردن و راه اندازی آن به خانه شما می آید. آزمایش تست خواب خانگی معمولا فقط زمانی استفاده شود که شما تحت مراقبت یک متخصص خواب هستید و متخصص این تست را تجویز کرده است و علاوه بر این، پزشک خواب شما فکر می کند که آپنه انسدادی خواب دارید و سایر اختلالات خواب برای شما مطرح نیستند. همچنین درصورتیکه مشکلات جدی قلب یا ریه وجود داشته باشند ممکن است این تست در منزل انجام نشود.

تست آپنه خواب در خانه این امکان را در اختیار متخصص اختلالات خواب قرار می دهد که اطلاعات کافی برای تشخیص آپنه انسدادی خواب موجود در شما را تشخیص دهد. این روش به شما اجازه می دهد تا در منزل خودتان، تجهیزاتی که اطلاعات نحوه تنفس تان در طول خواب را جمع آوری می کند به خود متصل کنید. معمولا پس از آموزش، می توانید دستگاه سنجش خواب را خودتان نصب و تنظیم کنید.

دستگاه های تست آپنه خواب در خانه دارای انواع متعددی است که سنسور ها و تجهیزات مختلفی دارند. این دستگاه ها، تنفس و سطح اکسیژن خون را اندازه گیری می کنند. برخی از آن ها ممکن است ضربان قلب یا سایر اطلاعات مربوط به بدن تان را نیز اندازه گیری کنند.

تست خواب خانگی برای تشخیص آپنه خواب

از تست آپنه خواب در خانه جهت تشخیص آپنه انسدادی خواب استفاده می شود. یک متخصص ممکن است تست آپنه خواب در خانه را در موارد زیر توصیه کند:

  • احتمال این وجود داشته باشد که آپنه خواب انسدادی متوسط ​​تا شدید داشته باشید
  • به غیر از آپنه انسدادی خواب به هیچ وضعیت مهمی مشکوک نباشد

در موارد زیر انجام تست آپنه خواب در خانه توصیه نمی شود:

  • در معرض خطر بالای آپنه انسدادی خواب قرار نداشته باشید
  • پزشک تان به وجود یک اختلال خواب دیگر در شما مشکوک باشد
  • به سایر شرایط خاص پزشکی از جمله بیماری های ریوی، بیماری های عصبی عضلانی و یا نارسایی احتقانی قلب مبتلا باشید

در این موارد، پزشک تان ممکن است به جای یک تست آپنه خواب در خانه ، انجام تست خواب در کلینیک را توصیه کند. تست خواب در کلینیک، کامل ترین روش جهت ارزیابی خواب تان را فراهم می سازد.

 

فرایند تست آپنه خواب در منزل

تست آپنه خواب در خانه
تست آپنه خواب

تست آپنه خواب در منزل از این رو طراحی شده است که یک راه مناسب برای جمع آوری اطلاعات در خصوص خواب تان به شمار می رود. در روز انجام تست تان موارد زیر را رعایت کنید:

  • سعی کنید تا حد امکان به طور منظم برنامه روتین خود را دنبال کنید
  • از چرت زدن اجتناب کنید
  • پس از صرف ناهار از مصرف کافئین پرهیز کنید

اگر به طور منظم دارویی مصرف می کنید، با متخصص خواب خود در این خصوص مشورت کنید. پزشک تان ممکن است به شما توصیه کند که به طور موقت مصرف آن دارو را متوقف کنید.

قبل از انجام تست آپنه خواب در خانه ممکن است مجبور شوید جهت گرفتن تجهیزات به مطب پزشک تان مراجعه کنید. در برخی موارد نیز ممکن است تجهیزات تست آپنه خواب در خانه را ارسال کرده و درب منزل تحویل تان دهند.

یکی از اعضای تیم خواب به شما دستورالعمل هایی در خصوص نحوه استفاده از دستگاه تست آپنه خواب در خانه ارائه می دهد. این یک فرصت مناسب برای شما به شمار می رود تا چنانچه ابهام یا سوالی دارید، آن را مطرح سازید.

شما می توانید طبق روال همیشگی در ساعات خواب خود به خواب بروید. هنگامی که آماده خواب شدید، سنسور ها را به بدن خود متصل کنید. ممکن است از شما خواسته شود یا حین ورود به رختخواب دکمه روی دستگاه را فشار دهید یا حین به خواب رفتن. هنگامی که از خواب بیدار می شوید، می توانید حسگر ها را از خود جدا سازید. ممکن است مجبور شوید دستگاه را به مرکز خواب بازگردانید یا آن را با پست ارسال کنید.

 

نتایج تست آپنه خواب در خانه

تفسیر تست خواب
تفسیر تست آپنه خواب

اعضای تیم خواب، اطلاعاتی که از طریق تست آپنه خواب در منزل جمع آوری شده اند را تحلیل و تفسیر می کنند. تفسیر تست ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد. سپس متخصص اختلالات خواب با شما تماس خواهد گرفت تا در یک ویزیت حضوری یا آنلاین درباره نتایج تست بحث و گفتگو شود. چنانچه نتایج نامعلوم باشد، ممکن است پزشک انجام تست خواب در کلینیک خواب را توصیه کند.

هرگونه تست خواب حتما باید توسط فلوشیپ اختلالات خواب تفسیر و اندازه گیری شود و جواب آن ضمیمه شود و درصورتیکه توسط مهندسین و نمایندگان شرکت های فروش دستگاه و بدون پزشک متخصص خواب، انجام یا تفسیر شود، ارزش تشخیصی یا درمانی ندارد.

ممکن است بنا به دلایل زیر به تست خواب در کلینیک نیاز داشته باشید:

  • تست آپنه خوابی که در خانه انجام داده اید، به اندازه کافی اطلاعات را برای تشخیص پزشک ثبت نکرده است
  • نتایج تست آپنه خواب در خانه نشان می دهد که شما به آپنه انسدادی خواب مبتلا نیستید و پزشک به یک اختلال خواب دیگر مشکوک است

چنانچه آپنه انسدادی خواب در شما تشخیص داده شده است، پزشک تان در خصوص گزینه های درمان مناسب برای شما با شما بحث و گفتگو خواهد کرد.

برخی منابع

http://sleepeducation.org/

https://www.sciencedirect.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا