اگر خواب تان بهم ریخته این مطلب را بخوانید: ریتم نامنظم خواب و بیداری

ریتم نامنظم خواب و بیداری یکی از چندین اختلال خواب چرخه شبانه روزی محسوب می شود. فرد مبتلا به ریتم نامنظم خواب و بیداری ممکن است در طول روز و شب، اپیزود هایی از چرت زدن مکرر داشته باشد.

0 398

تشریح ریتم نامنظم خواب و بیداری

اختلال ریتم نامنظم خواب و بیداری

ریتم نامنظم خواب و بیداری یکی از چندین اختلال خواب چرخه شبانه روزی محسوب می شود. افراد مبتلا به این اختلالات، زمان خوابی دارند که به نظر می رسد بسیار نا هماهنگ باشد. الگوهای خواب این گونه افراد، خواب شب “عادی” را دنبال نمی کنند.

افراد مبتلا به ریتم نامنظم خواب و بیداری ممکن است در طول یک دوره 24 ساعته، از خواب بیدار شوند. الگوی خواب به قطعات کوچکی تقسیم شده است. این مورد، مشابه خواب نوزادانی است که ممکن است برای چند ساعت بخوابند و سپس چند ساعت بیدار شوند. اگر تمام زمان های خواب را جمع ببندید، کل زمان خواب ممکن است برای آن گروه سنی طبیعی باشد.

در طول روز، ممکن است به نظر برسد که این گونه خواب آلود هستند، زیرا به طور مکرر چرت می زنند. در طول شب نیز ممکن است به نظر برسد که بی خوابی داشته باشند، زیرا مدت طولانی در طول شب بیدار می مانند. خواب آنها در تمام طول روز و تمام شب به قطعات تقسیم کوچک می شود. هیچ زمان خواب اصلی وجود ندارد که در هر زمانی از روز رخ دهد.

 

علائم ریتم نامنظم خواب و بیداری

زمان خواب و بیداری نامنظم
ریتم نامنظم خواب و بیداری

فرد مبتلا به ریتم نامنظم خواب و بیداری ممکن است:

  • در طول روز و شب، اپیزود هایی از چرت زدن مکرر داشته باشد
  • برای زمان خوابیدن و بیدار شدن، الگوی منظمی نداشته باشد
  • در حالت بیداری، به سختی می تواند بخوابد و یا بسیار خواب آلوده است
  • کل زمان خواب ممکن است برای آن گروه سنی طبیعی نباشد

 

عوامل خطر

اختلال ریتم نامنظم خواب و بیداری بسیار نادر است. ما حتی نمی دانیم چند نفر به آن مبتلا هستند. اعتقاد بر این است که افرادی که ساعت بدن ضعیفی دارند، ممکن است این اختلال را داشته باشند. این اختلال ممکن است در بیماری های عصبی مانند موارد زیر اتفاق بیافتد:

  • عقب ماندگی ذهنی
  • آسیب مغزی
  • دمانس

شرایطی وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد این مشکل در این افراد شود. نور روزانه و فعالیت های دیگر در تنظیم ساعات خواب ما مهم هستند. عادت های بد خواب ممکن است این شرایط را در افرادی که دارای ساعت های درونی ضعیف تر هستند، به وجود آورد. این امر به ویژه هنگامی صدق می کند که به طور مناسب در معرض نور روزانه قرار نگیرند.

 

تشخیص

چرخه خواب شبانه روزی
ریتم نامنظم خواب و بیداری

شما باید جهت مشاوره به پزشک مراجعه کنید. این اختلال باعث بروز مشکلاتی در کار و خانواده می شود. چرخه خواب تان در طول زمان، به تدریج منطبق و خارج از انطباق می گردد. زمان خواب ثابتی برای شما وجود ندارد، یا زودتر یا دیرتر می خوابید. گاهی اوقات زمان خواب اصلی در طول شب و گاهی اوقات در طول روز است.

افراد مبتلا به این اختلال در حفظ روابط و بر عهده گیری مسئولیت ها مشکل دارند. این اختلال ممکن است شما را خانه نشین و تنها کند. در خانه ماندن می تواند این مشکل را بدتر کند. برخی از افراد نیز عادات و داروهایی را امتحان می کنند تا مشکل شان را حل کنند. این نیز ممکن است شرایط را بدتر کند. اگر آنها سعی کنند این مشکل را خودشان با مصرف قرص یا الکل برطرف کنند، ممکن است با مشکل دیگری مواجه شوند.

پزشک باید از علائم پزشکی، عصبی و عادات خواب شما را بداند. پزشک همچنین باید از مصرف دارو، الکل و سابقه خانوادگی تان نیز مطلع باشد. حتما پزشک تان را از مصرف هر گونه مواد مخدر، الکل و دارو در گذشته یا حال مطلع کنید. همچنین اگر دچار اختلالات خواب یا اختلالات عصبی شده اید، به پزشک اطلاع دهید.

پزشک باید یک آزمایش کامل پزشکی و عصبی انجام دهد. همچنین ممکن است از شما بخواهد اطلاعات خواب خود را به چندین هفته در یک دفتر یادداشت بنویسید. این اطلاعات شامل زمانی است که شما به طور معمول به خواب می روید و بیدار می شوید. شما همچنین می توانید میزان خواب خود را با استفاده از مقیاس خواب آلودگی اپوورث (Epworth Sleepiness Scale) بررسی کنید.

تشخیص اختلال ریتم نامنظم خواب و بیداری به صورت بالینی و بر اساس اطلاعات دفتر یادداشت روزانه تان انجام می شود. ممکن است از شما خواسته شود از یک اکتی گراف در خانه استفاده کنید. این دستگاه، یک ساعت مچی است که زمان خواب و بیداری افراد را طی 2 هفته ثبت می کند.

سایر روش های آزمایشی نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. این روش ها ممکن است شامل نظارت مداوم بر دمای بدن شما باشد. سطح ملاتونین را نیز می تواد با آزمایش بزاق اندازه گیری کرد. اما این آزمایش ها بیشتر برای تحقیقات استفاده می شود.

پزشک شما ممکن است مشکوک باشد که یک مشکل عصبی یا بیماری دیگری دخیل باشد. در این مورد، ممکن است از شما خواسته شود آزمایش خون انجام دهید. همچنین ممکن است لازم باشد یک اسکن سی تی یا یک MRI نیز انجام دهید.

معمولا به تست خواب شبانه نیازی نیست. تنها در مواردی که در معرض اختلالات خواب دیگر باشید، ممکن است تست خواب انجام شود. این نوع تست، یک پلی سومنوگرافی است. تست خواب، بهترین روش برای ارزیابی خواب شماست. این تست، نمودار امواج مغزی، ضربان قلب و تنفس تان در طول خواب را نشان می دهد. همچنین حرکات دست و پا را ثبت می کند. تست خواب نشان خواهد داد که آیا شما به سایر اختلالات خواب مبتلا هستید یا خیر. نمونه هایی از این اختلالات شامل آپنه خواب و اختلال حرکتی اندام ها است. این روش، همچنین شدت مشکل را نشان می دهد. از آنجا که زود به خواب می روید و زود از خواب بیدار می شوید، تست خواب باید در طول زمان خواب تان انجام شود. اگر اختلال خواب دیگری نداشته باشید، مطالعه خواب باید خواب شما را به صورت طبیعی نشان دهد. تست خواب برای تشخیص اختلال ریتم نامنظم خواب و بیداری استفاده نمی شود.

 

درمان اختلال ریتم نامنظم خواب و بیداری

تنظیم ساعت بدن
اختلال خواب

درمان اختلال ریتم نامنظم خواب و بیداری، تلاش جهت افزایش تحریک برای تنظیم مجدد ساعت خواب در مغز شما است. هدف این است که در شب زمان خواب طولانی تر و در طول روز زمان بیداری طولانی تری داشته باشید.

نور درمانی، روشی برای کمک به ساعت بدن ضعیف است. سایر عادات برنامه ریزی شده نیز می تواند کمک کند.

آموزش و مشاوره رفتاری نیز می تواند مفید باشد. تبعیت کردن از قوانین بهداشت خواب خوب، یک راه مهم برای حفظ زمان خواب اصلی به شمار می رود. همانطور که مطالعات تحقیقاتی ادامه می یابد، اطلاعات بیشتری در مورد علل و سایر درمان های این اختلال خواب ناگهانی در آینده در دسترس خواهد بود.

 

تحقیق و ترجمه: مینو زرفش

منبع منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.