از بی خوابی رنج میبرید؟ تاکنون چیزی درباره تست خواب شنیده اید؟

بررسی تست خواب در کلینیک – فرایند تست و نتایج

همراهان عزیز سلام

اگر از بی خوابی و یا هرگونه اختلال خواب رنج میبرید حتما برای درمان به کلینیک تخصصی خواب مراجعه کرده و از پزشک مربوطه بخواهید تست خواب برای شما انجام دهد.شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که تست خواب چیست و به چه صورت است، پس در این نوشته ما را همراهی کنید تا به تمامی سوالهایتان پاسخ دهیم.

تست خواب در کلینیک
تست خواب در کلینیک

تست خواب چیست؟

تست خواب که به آن پلی سومنوگرافی نیز گفته می شود،رایج ترین روش برای تشخیص و بررسی  الگوهای خواب در افرادی که از اختلالات خواب رنج میبرند میباشد.

در این تست چارت و نمودارهایی از امواج مغزی شما ، ضربان قلب و تنفس تان در طول خواب ضبط و ثبت میشود .همچنین حرکات چشم، حرکات اندام ها و میزان اکسیژن در خون تان را بررسی کرده و رکورد می کند. این اطلاعات به دکترتان در امر تشخیص انواع اختلالات خواب کمک می کند تا بتواند یک برنامه درمان مناسب به شما اراده دهد.

 

دکتر متخصص خوابتان بنا بر توضیحات شما و بررسی های اولیه روی سابقه ی پزشکیتان ممكن است يك تست خواب در  کلینیک  را به شما توصيه و تجویز کند :

بررسی اختلالات تنفسی مرتبط با خواب از جمله آپنه خواب ( خروپف، ناله شبانه)

ارزیابی اختلال های رفتاری هنگام خواب از جمله پاراسومنیا(راه رفتن، حرف زدن ، اعمال خشن)

تشخیص و بررسی نارکولپسی یا هایپرسومنیا ( بی خوابی شدید) همراه با MSLT

بررسی اختلالات  حرکتی نامشخص هنگام خواب ( تکان دادن پاها، سندرم پای بی قرار)

بررسی تشنج در خواب

بی خوابی یا کم خوابی مزمن بدون واکنش به درمان های معمول

خواب آلودگی یا خستگی روزانه بدون دلیل مشخص و قطعی

کالیبراسیون و انجام آزمایش برای تعیین سطح فشار راه هایی هوایی در فرد مبتلا به اختلال تنفسی مرتبط با خواب و افرادی که سی پپ (CPAP)استفاده میکنند.

تعیین نوع اختلال خواب و درمان آن

برای برخی از بیماران مظنون به آپنه انسدادی خواب، پزشک خواب میتواند به جای یک تست خواب در کلینیک ، تست آپنه خواب  در خانه را توصیه کند. تست آپنه خواب در خانه مستلزم استفاده از  از تجهیزات مختلفی است که باید بتوانید  خودتان  آن ها را تنظیم کنید.

آپنه خواب و سی پپ
آپنه خواب و سی پپ

  نکات مورد بررسی در تست خواب

1.مراحل خواب

فرآیند خواب دارای مراحل مختلفی است .اولین مرحله خواب (NREM)یا مرحله ی عدم جنبش سریع چشم نامیده میشود.در این مرحله مغز شما دارای امواج آرامی است و حرکات چشم ها نیز آهسته است.

مرحله ی دوم ، مرحله خواب (REM) است که چند ساعت بعد از مرحله ی اول رخ میدهد ، فرد خواب عمیق تری را تجربه میکند ،  فرکانس و امواج مغزی افزایش یافته و  حرکات چشم سریع تر است.

اصولا در مرحله ی خواب REM اختلال خواب پدید می آید، هرچند حس گرها و کنترل کننده های دستگاه تست خواب تمام مراحل خواب شما را زیر نظر داشته و بررسی میکند که شما در کدام مرحله خوابتان مختل شده است.

2.  مقدار تاخیر در خواب

میزان زمانی که طول میکشد افراد به خواب بروند در اشخاص عادی با مبتلایان به اختلالات خواب متفاوت است. در طی فرآیند این تست، میزان تاخیر در خواب محاسبه میشود که نشانگر مقدار خواب آلودگی فرد میباشد.

3. کیفیت خواب

میزان دقایقی که فرد خواب بوده تقسیم بر مقدار زمانی که شخص در رختخواب سپری کرده بیانگر کیفیت خواب میباشد.این مقدار در افراد عادی بین 85 الی 90 درصد است ، اما معمولا  کیفیت خواب در افراد مبتلا به اختلالات خواب به مراتب کم تر است.

4. مقدار AROUSAL( انگیختگی)

AROUSAL به دفعاتی کوتاه مدتی گفته میشود که فرد به هر دلیلی بیدار میشود و متوجه آن نمیشود.در اروزال الگوی امواج مغزی ناگهان تغییر می کند و حالتی مشابه بیداری به خود میگیرد. معمولا اروزال در نتیجه موارد مختلفی از جمله حرکت پاها و یا انسداد های تنفسی پدید میآید. مقداراروزال زیاد درخواب اشخاص می تواند نشانه مبتلا بودن آنها به هرگونه اختلالات خواب ،خستگی و یا عدم خواب کافی باشد.

کلینیک تست خواب
کلینیک تست خواب

موارد مورد نیاز برای تست خواب در کلینیک

 

1-کارت شناسایی

2-پیژامه ،لباس خواب یا هر گونه لباس راحتی، ترجیحا با یک دکمه پایین جلو.

3-بالش و پتو مورد علاقه تان. ما بالش  و پتوبرایتان اماده کرده ایم و به شما ارائه داده خواهد شد، اما  اگر وسایل خودتان ممکن است به شما در بهبود خواب کمک کند انها را بیاورید.

4-لوازم بهداشتی مانند مسواک، خمیر دندان،   نخ دندان ، شانه یا برس

5-لباس برای روز بعد

6-داروهای مورد نیاز

7-کتاب ، مجله و یا هر چیزی برای مطالعه

فرآیند تست خواب

هنگامی که شما آماده رفتن به رختخواب هستید، تکنسین خواب سنسورها را به بدن شما وصل می کند. سنسورهایی که به شما چسبانده یا با چسب وصل میشوند، در هنگام خواب شما را کنترل میکنند. این حسگرها بدون درد هستند. در صورتی که حساس هستید و یا آلرژی و حساسیت نسبت به هر نوع چسب دارید، حتما به تکنسین بگویید.

سنسورها موارد زیر را در شما اندازه می گیرند:

1-امواج مغزی

2-فعالیت ماهیچه چانه

3-ضربان قلب

4-نفس كشيدن

5-سطح اکسیژن

6-حرکات پا

سیمها به قدر کافی طولانی هستند که به شما اجازه حرکت کردن و غلت زدن در رختخواب را میدهد. در ابتدای آزمایش، از شما خواسته می شود که چشمان خود را بگردانید، دندان ها را فشار دهید و پاها را حرکت دهید. این اطمینان حاصل خواهد کرد که حسگرها کار می کنند.

شما مجاز به خواندن و یا تماشای تلویزیون تا زمان عادی خوابتان هستید. هنگامی که زمان  آن رسید که سعی کنید به خواب بروید، چراغ ها خاموش می شوند و یک دوربین ویدئویی با نور کم به تکنسین اجازه می دهد که  اتاق بغلی شما را را ببیند. اگر یک سنسور شل شد و  یا شما  شب  خواستید به دستشویی بروید تکنسین حتما در این خصوص به شما کمک کند.

بسیاری از بیماران  همانطور که در خانه خوابشان نمی برد در اینجا نیز نمی خوابند. این  حالت ممکن است به دلیل سنسورها یا  نا آشنا بودن با محیط باشد.  اما این  ها معمولا بر نتایج تاثیر نمی گذارد. تقریبا همه در طول تست این آزمایش در کلینیک بلاخره میخوابند. در اکثر موارد، برای تشخیص پزشک لازم نیست که هشت ساعت خواب کامل داشته باشید. گاهی اوقات ممکن است داروهای تجویز شده برای کمک به خواب در طول مطالعه خواب درکلینیک تجویز شود.

در صبح تکنسین حسگرها را آزمایش و سپس از شما جدا می کند. در صبح از شما خواسته می شود که یک پرسشنامه در مورد کیفیت خواب و تجربه شما در مرکز خواب را پر کنید. مطالعات آزمایشگاهی مرکز به محض اینکه شما بیدار شدید و سنسورها برداشته  شد  کامل میشود.

تست خواب در کلینیک
تست خواب در کلینیک

نتایج تست خواب

اعضای تیم خواب بررسی اطلاعات جمع آوری شده در طول مطالعه خواب را بررسی و ارزیابی می کنند. ممکن است چندین روز تا دو هفته طول بکشد تا مطالعات خواب شما به درستی ارزیابی شود.

تکنسین خواب در ابتدا تحقیق روی خواب شما را با علامت گذاری مراحل خوابتان و شناسایی همه رویدادها اعم ازحرکت تنفس غیر طبیعی یا حرکت پا را نمره گذاری کرده و امتیاز میدهد. تیم پزشکی و متخصصان خواب  نتایج را ملاحظه کرده و سپس نتایج را بررسی خواهند کرد تا مشخص شود چه نوع مشکلی در خواب شما وجود دارد. پس از تایید تیم پزشکی خواب، تشخیص خود را انجام داده،وطی تماسی به شما درباره نتایج بدست امده بحث و گفتگو میکنند.

تست خواب در کلینیک توسط یک پزشک  متخصص خواب به کامل ترین نحو ارزیابی خواهد شد.  برای این امر شما  نیازمند اقامت به مدت یک شب در یک مرکز  یا کلینیک خواب خواهید بود.

 

 

محقق و مترجم : محجوبه فاموری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا