تست خواب در کلینیک چگونه است؟ + فیلم تست خواب

تست خواب در کلینیک خواب

اسلیپ استادی در مرکز خواب
تست خواب در کلینیک

پلی سومنوگرافی یا تست خواب یا PSG یا اسلیپ استادی یا تست خواب در کلینیک (in-lab sleep study) همه اینها نام های مترادفی برای تست خواب هستند.

اما این تست نیز چند نوع دارد: فول پلی سومنوگرافی، کامل ترین آزمایش ارزیابی خواب است که توسط متخصص اختلالات خواب صورت می گیرد. برای انجام این تست لازم است یک شب را جهت خواب شبانه در کلینیک خواب سپری کنید.

در تست خواب در کلینیک که به آن پلی سومنوگرافی (polysomnogram) نیز گفته می شود، از امواج مغزی، ضربان قلب و تنفس تان در طول خواب رکورد گرفته می شود. همچنین حرکات چشم، حرکات اندام ها و میزان اکسیژن در خون تان را ثبت می کند. این اطلاعات به پزشک تان در امر تشخیص کمک می کند تا بتواند یک برنامه درمان مناسب را به شما اراده دهد.

متخصص خواب ممکن است انجام تست خواب در کلینیک را بنا به دلایل زیر به شما توصیه کند:

  • بررسی اختلالات تنفسی مرتبط با خواب از جمله آپنه خواب
  • ارزیابی رفتارها در طول خواب با توجه به اختلالات پاراسومنیا (یا خواب پریشی)
  • تشخیص نارکولپسی (حمله خواب) یا هایپرسومنیا (خواب بیش از حد) همراه با تست خواب آلودگی طی روز (MSLT)
  • تعیین یا واسنجی سطوح فشار جریان هوایی مداوم مثبت در بیماران دریافت کننده CPAP برای اختلالات تنفسی مرتبط با خواب
  • تعیین علت عدم کارایی و اثربخشی درمان اختلال خواب

برای برخی از بیماران مشکوک به آپنه انسدادی خواب، متخصص خواب می تواند به جای تست خواب در کلینیک ، تست آپنه خواب در خانه را توصیه کند. تست آپنه خواب در خانه از تجهیزات مختلفی استفاده می کند که می توانید خودتان آن ها را تنظیم کنید.

تست خواب در کلینیک راه مطمئن تری برای تشخیص بهتر اختلالات خواب است. چنانچه تصور می کنید ممکن است به انجام تست خواب نیاز داشته باشید، با یک متخصص اختلال خواب مشورت کنید.

 

آمادگی برای انجام تست خواب در کلینیک

اسلیپ استادی در کلینیک خواب

آیا تا به حال شبی را گذرانده‌اید که در آن، به جای چرت زدن روی مبل خانه، در یک کلینیک خواب با سیم‌ها و سنسور‌های متصل به بدن خود بخوابید؟ بله، منظورم دقیقا همان فرایند تست خواب است که ممکن است در نگاه اول، شبیه به یک آزمایش علمی فانتزی به نظر برسد. اما، نگران نباشید! این فرایند نه تنها بی‌خطر است بلکه می‌تواند به تشخیص و درمان مشکلات خواب شما کمک کند. بیایید با یک داستان شروع کنیم، تصور کنید در یک اتاق آرام و راحت هستید، جایی که قرار است به رازهای خواب شما پی ببرند.

این نوع ارزیابی خواب، نیاز به گذراندن یک شب در یک کلینیک خواب را دارد. در این صورت، روی تختی خواهید خوابید که ممکن است شباهت به اقامت در یک اتاق هتل را داشته باشد. محیط اتاق به گونه ای تنظیم شده است که شما احساس کاملا راحتی جهت گذراندن یک شب داشته باشید. شما در شرایطی که سنسور هایی به قسمت های مختلف بدن تان متصل شده است، خواهید خوابید. این سنسورها امواج مغزی، ضربان قلب، تنفس و حرکت شما را ثبت می کنند. شما می توان جهت انجام این تست از اولین ساعات شب به کلینیک خواب مراجعه کنید.

در روز مراجعه به کلینیک خواب باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • سعی کنید تا حد امکان به طور منظم امور روزمره خود را انجام دهید.
  • از چرت زدن اجتناب کنید.
  • پس از ناهار، از مصرف کافئین پرهیز کنید.
  • دوش بگیرید و از استفاده از اسپری یا ژل های مو که می توانند ثبت خواب را مختل سازند، اجتناب کنید.

اگر به طور منظم دارویی مصرف می کنید، با متخصص خواب خود مشورت کنید. پزشک ممکن است به طور موقت از مصرف دارو را قطع کند.

هنگامی که زمان خواب در اتاق کلینیک فرا می رسد، مواردی که ممکن است در طول شب بدان نیاز داشته باشید را همراه با خود به کلینیک ببرید. خود را جهت یک شب خوابیدن در کلینیک آماده کنید. ممکن است لازم باشد موارد زیر را همراه داشته باشید:

  • لباس خواب و یا لباسی راحت برای خوابیدن
  • مسواک، خمیر دندان و نخ دندان
  • پاک کننده آرایش
  • کتاب، مجله یا هر ابزاری جهت مطالعه
  • یک دست لباس تمیز برای صبح روز بعد

هنگامی که وارد اتاق می شوید، تکنسین خواب از عادت های خواب تان می پرسد. ممکن است یک پرسشنامه برای پر کردن پیش از خواب وجود داشته باشد.

شما زمان کافی جهت تطبیق خود با شرایط اتاق را دارید تا بتوانید مانند خانه خودتان در آنجا بخوابید. در اتاق شما هیچ بیمار دیگری وجود نخواهد داشت. حتی حمام و دستشویی نیز جهت استفاده در اختیار دارید و ممکن است یک تلویزیون هم موجود باشد تا بتوانید جهت رفتن به فاز خواب، تماشا کنید.

 

فرایند تست خواب در کلینیک چگونه است؟

روش تست خواب

1. آماده‌سازی قبل از خواب

شما وارد اتاقی می‌شوید که بیشتر شبیه به یک اتاق هتل است تا یک آزمایشگاه. تکنسین خواب، با لبخندی دلگرم‌کننده، شروع به وصل کردن سنسورهایی به بدن شما می‌کند. این سنسورها، که دردی ندارند و فقط قرار است حالت خواب شما را زیر نظر بگیرند، شامل:

  • امواج مغزی
  • فعالیت ماهیچه چانه
  • ضربان قلب
  • تنفس
  • سطوح اکسیژن
  • حرکات پا

2. تست‌های اولیه

قبل از اینکه به رختخواب بروید، تکنسین از شما می‌خواهد که چند حرکت ساده مانند حرکت دادن چشم‌ها، قفل کردن دندان‌ها و تکان دادن پاها انجام دهید تا از عملکرد درست سنسورها اطمینان حاصل شود.

3. قبل از خواب

شما اجازه دارید تا زمان خواب، به مطالعه یا تماشای تلویزیون بپردازید. سپس، چراغ‌ها خاموش می‌شوند و شما تلاش می‌کنید تا به خواب بروید، در حالی که دوربین ویدئویی با نور کم، تکنسین را قادر می‌سازد که از فاصله‌ای ایمن، نظارت داشته باشد.

4. در طول شب

اگر نیاز به رفتن به دستشویی داشته باشید یا سنسوری شل شود، تکنسین به شما کمک می‌کند. نگران نباشید اگر احساس کنید که به خوبی خوابتان نبرده است؛ این موضوع کاملا طبیعی است و تاثیری بر نتایج نهایی ندارد.

5. پایان فرایند

صبح روز بعد، تکنسین سنسورها را جدا کرده و شما یک پرسشنامه درباره کیفیت خواب و تجربه خود در کلینیک خواب تکمیل می‌کنید. با بیدار شدن و جدا شدن سنسورها، فرایند تست خواب شما به پایان می‌رسد.

نکته نهایی

تست خواب، با وجود تمام سیم‌ها و سنسورها، تجربه‌ای است که می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند. پس، اگر پزشک شما این تست را توصیه کرده است، با دید باز و آمادگی برای کشف رازهای خوابتان، پذیرای آن باشید.

 

نتایج تست خواب در کلینیک

تفسیر تست خواب
نتیجه تست خواب

اعضای تیم خواب، اطلاعات جمع آوری شده در طول تست خواب را بررسی و ارزیابی می کنند. ممکن است چندین روز تا دو هفته طول بکشد تا تست خواب شما به درستی ارزیابی شود.

تکنسین خواب، در ابتدا نمره ی تست خواب شما را با علامت گذاری مراحل خواب تان و شناسایی هر رویداد غیر طبیعی در تنفس یا حرکت پا تعیین می کند. پس از آن، متخصص اختلالات خواب، نتایج را بررسی خواهد کرد تا مشخص شود چه نوع مشکلی در رابطه با خواب شما وجود دارد. پس از تایید، متخصص اختلالات خواب تشخیص خود را ارائه می دهد. سپس با شما تماس خواهند گرفت تا درباره نتایج بحث و گفتگو کنید.

برخی منابع:

http://sleepeducation.org/essentials-in-sleep/in-lab-sleep-study/testing-process-results

1 دیدگاه دربارهٔ «تست خواب در کلینیک چگونه است؟ + فیلم تست خواب»

  1. باسلام ضمن تشکر مطالب ارائه شده در مورد تست خواب و CPAP بسیار جالب و کامل بود.من به توصیه پزشک متخصص ریه آزمایش خون داده ام،سطح اکسیژن موجود در خون ام پائین بوده.پزشک پیشنهاد نموده که تست مطالعه خواب کامل انجام دهم. مرکز تخصصی ریه فروردین اصفهان حداقل شهریور این تست را انجام می‌دهد که زمان طولانی ست.آیا حضرتعالی مرکز دیگری را در اصفهان می‌شناسید که زودتر انجام دهد. قیمت دستگاه CPAP در بازار چقدر است؟ با تشکر قبلی. سپاسگزارم در صورت امکان پاسخ بنده را از طریق واتساب به شماره بنده ارسال فرمائید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا