11 تا از مهمترین نکات تست خواب که هرکسی باید بداند

تست خواب چیست؟

 

تست خواب یا مطالعه خواب،  که همچنین پلی سومنوگرافی(Polysomnography) نیز نامیده می شود، یک آزمون بدون درد و غیر تهاجمی است که طی مراحل مختلف خواب داده های زیادی را در مورد کیفیت و کمیت خواب شما ثبت می کند و به پزشکان در تشخیص بسیاری از اختلالات خواب کمک می کند.

این تست داده هایی را فراهم می کند که در ارزشیابی اختلالات و مشکلات خواب و شکایات مرتبط با خواب ، مانند شناسایی مراحل خواب، وضعیت بدن، میزان اکسیژن خون، حوادث تنفسی، تنفس عضلانی، ضربان قلب، حرکت چشم، امواج مغزی، سنجش خروپف، و رفتار خواب عمومی ضروری است.

پزشک یا متخصصان خواب ما ممکن است توصیه کنند که یک تست خواب شبانه داشته باشید تا بتوانید  متوجه اختلالاتی که در خواب دارید، بشوید.

تست خواب بطور معمول در یک آزمایشگاه خواب انجام می شود که به طور خاص با تجهیزات مانیتورینگ کامپیوتری مجهز شده است. مطالعات انجام شده در محوطه اصلی کلینیک ما در آزمایشگاه خوابگاه کلینیک بهرست انجام می شود.

چه اتفاقی در طول تست خواب می افتد؟

آیا مایلید بدانید چه چیزی در انتظار شماست؟  در این نوشته یک پیش نمایش مختصر  در این خصوص با ارائه برخی از پیشنهادات در مورد نحوه آماده شدن برای تست خواب شما وجود دارد . لطفا در صورتی که سوالی دارید، دریغ نکنید تا قبل از تست، با تماس بگیرید و سوالتان را بپرسید.

بیشتر مطالعات تخصصی خواب در طی شب انجام می شود اما برخی از انواع بررسی های خواب ممکن است در طی روز بعد نیز ادامه یابد مثلا در مواردی که پزشک به نارکولپسی و اختلالات مشابه مشکوک است. پس از دریافت ارجاع و تجویز از طرف پزشک مربوطه ، کارکنان برنامه ریزی ما با شما تماس خواهند گرفت تا یک تاریخ مناسب را برای انجام تست شما برنامه ریزی کنند.

شبهای پلیسومنوگرافی

ما هفت روز هفته در کلینیک ، تست خواب را انجام میدهیم. همچنین برای بررسی دقیق تر برخی از تاریخچه پزشکی شما را درخواست خواهیم کرد.

از شما در مورد عادات خواب خویش خواسته می شود و به شما دستورالعمل هایی داده خواهد شد تا از آنها پیروی کنید.

از شما خواسته می شود تا حدود ساعت 8:30 شب برای تست و مطالعه خواب شبانه خود به کلینیک بیایید. پس ازاینکه رسیدید به شما اتاق خصوصیتان نشان داده می شود که در آن به شما یک ویدئو  نشان داده خواهد شد که مطلع باشید در طول تست چه اتفاقاتی میافتد وانتظار چه چیزهایی را باید داشته باشید. سپس از شما خواسته خواهد شد که لباس خود را عوض کرده و لباس خوابی که با خود آورده اید را بپوشید.

تست خواب
تست خواب

سنسورها و تست شبانه خواب

پس از عوض کردن لباس، تکنسین  تست خواب (Polysomnographic Technologist) شما، که آموزش پیشرفته در انجام مطالعات خواب را در اختیار دارد، شما را به تعدادی از الکترود متصل می کند که امواج مغزی و حرکت عضلانی را در طول شب ثبت می کند.

یک میکروفون خروپف را ضبط می کند و دونوار کمربندی شکل در اطراف قفسه سینه و  پایین شکم پایین حرکت عضلات را در طول تنفس نظارت می کند. با وجود تمام  این تجهیزات ، اکثر مردم می گویند که اینها خواب آنها را مختل نمی کند. پس از اینکه تکنسین شما مطمئن شد که الکترود ها به درستی  نصب شده و عمل ضبط  را انجام میدهند ، چراغ ها خاموش شده و شما می توانید به خواب بروید.

شما قادر خواهید بود با تکنسین خود که دائما وضعیت شما را  از اتاق مجاور نظارت میکند صحبت کنید . اگر شما نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی داشتید، تکنسین در طول شب به شما کمک خواهد کرد.

تست شبانه خواب برای تشخیص آپنه

اگر شما برای آپنه خواب تست می شوید، میتوانید از یک آزمایش “دوبخشی شب ” بهره ببرید.  به این صورت که در آن نیمی از  شب برای تشخیص مشکل خواب شما استفاده می شود و نیم دیگر برای تعیین بهترین راه برای درمان مشکل استفاده می شود . یا ممکن است از شما خواسته شود برای مطالعه و تست دیگری برای خواب به منظور تعیین بهترین روش برای درمان آپنه خواب خود  بازگردید.

شما صبح بیدار می شوید، معمولا حدود 5:30 یا 6:00 صبح. الکترود ها برداشته می شود و شما می توانید دوش بگیرید و لباس بپوشید. از آنجا که الکترود ها با چسب یا نوار محلول در آب اعمال می شوند، جدا کردنشان دردناک نیست.

از شما خواسته خواهد شد که پرسشنامه ای را درباره خوابتان در شب گذشته  پر کنید و پس از آن می توانید به خانه بروید.

اگر در هنگام تست خواب شبانه داروی خواب خورده بودید، اطمینان حاصل کنید که صبح روز بعد هماهنگی لازم برای رساندنتان به منزل صورت گرفته است.

چگونه می توانم نتایج تست خواب خود را دریافت کنم؟

از آنجایی که متخصصان آموزش دیده و با تجربه همه آزمایشات را تفسیر می کنند، نتایج مطالعه خواب خود را از تکنسینی که تست خواب را انجام داده دریافت نخواهید کرد. دکتران ما این نتایج را به پزشکی که شما را موظف به انجام این تست نموده است ارائه می دهند که تقریبا هفت تا ده روز بررسی آن به طول می انجامد. پزشکتان نتایج تست خوابتان را برای شما توضیح می دهد و در صورت لزوم با شما در مورد پیگیری درمان صحبت می کند.

اگر تست خواب شما توسط یکی از متخصصان خواب ما دستور داده شود، شما از نتایج و هرگونه پیگیری درمان که ممکن است در زمان بعدی مراجعه به مطب ضروری باشد مطلع خواهید شد.

اگر پس از صحبت با پزشک خود، مایل به دریافت کپی تست خواب خود بودید ، با ما تماس بگیرید.

تست خواب
تست خواب

چه وسایلی باید برای تست خواب به همراه داشته باشید؟

 

تصور کنید که برای یک ماجراجویی آماده می‌شوید، جایی که به جای کشف سرزمین‌های دوردست، در پی فهمیدن رازهای خواب خود هستید. آماده‌سازی برای یک مطالعه شبانه خواب، یا پلی‌سومنوگرافی، بسیار شبیه به بستن چمدان برای یک سفر اکتشافی است، جایی که هر وسیله‌ای که به همراه می‌آورید نقش مهمی در تضمین کاوشی بهتر و موفق تر در ارزیابی خواب شبانه شما دارد. در اینجا چک لیستی برای اطمینان از آمادگی کامل برای این سفر اکتشافی به دنیای خواب آورده شده است.

کیت همراه برای سفر اکتشافی (مطالعه خواب شبانه)

 

  1. شناسنامه و مدارک هویتی: دقیقاً مانند فرودگاه، شناسنامه و کارت های هویتی و مدارک بیمه شما پاس‌بوردهای شما به سرزمین رویاها هستند. آنها برای فرآیند پذیرش ضروری هستند تا مسیر شما بدون دردسر و راحت باشد.
  2. لباس خواب راحت: این را به عنوان یونیفرم خواب خود در نظر بگیرید. لباس‌های پیژامه، شب‌پوش، یا هر نوع لباس خانگی که مانند پوست دوم شما است را انتخاب کنید. یک بالاپوش با دکمه‌های بزرگ در جلو ایده‌آل است، زیرا اجازه می‌دهد تکنسین‌ها بدون ایجاد ناراحتی سنسورهای نظارتی را قرار دهند.
  3. بالش و پتوی مورد علاقه شما: اگرچه ما بالش و پتویی را فراهم می‌کنیم، اما آوردن بالشت و پتو یا ملافه شخصی از خانه می‌تواند به شما حس بهتری بدهد و کیفیت خوابتان را بهتر کند. بالش و پتوی مورد علاقه شما نه تنها یک لایه راحت را برای خوابتان اضافه می‌کند بلکه حس آشنایی را نیز بهبود می‌بخشد، که توانایی شما برای به خواب رفتن در یک محیط جدید را نیز بهتر می کند.
  4. وسایل بهداشتی شخصی: یک کیف کوچک با مسواک، خمیردندان، شانه یا برس و هر وسیله بهداشتی دیگری که نیاز دارید تا قبل از خواب تازه و آماده شوید، بسته‌بندی کنید. این مانند یک کیت خواب‌مانی کوچک است که راحتی‌های خانه را در دسترس تان نگه می‌دارد.
  5. لباس برای روز بعد: تغییر لباس برای صبح روز بعد  به شما اطمینان می‌دهد که آماده هستید تا با احساس تازگی و جوانی، صرف نظر از آنچه که در طی تست شبانه ثبت شده است، وارد روز بعدی شوید.
  6. داروهای ضروری: سلامتی شما در این سفر اولویت دارد. هر داروی تجویزی که به طور منظم مصرف می‌کنید را به همراه بیاورید. اینکار به پزشکتان این اطمینان را می‌دهد که نتایج تست شبانه خواب شما دقیق و بازتاب‌دهنده تجربه خواب معمول شما است.
  7. یک کتاب یا فعالیت آرام: این ابزار آرامش‌بخش شما است. یک کتاب یا یک فعالیت ساده و آرام می‌تواند همراهی عالی برای کمک به شما در آرامش و آماده‌سازی برای خواب در محیط جدید باشد.

آمادگی های روز قبل از انجام تست خواب

 

در روز مطالعه خواب خود، چند گام آماده‌سازی وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که سنسورهای استفاده شده در طول مطالعه می‌توانند الگوهای خواب شما را به طور دقیق ردیابی کنند:

  • آماده‌سازی مو و ناخن: موهای خود را بشویید و خشک کنید، از استفاده از نرم‌کننده‌های سنگین، ژل‌ها یا اسپری‌های مو که ممکن است با عملکرد الکترودها تداخل داشته باشند، خودداری کنید. همچنین، لاک ناخن یا ناخن مصنوعی را از حداقل دو انگشت پاک کنید تا پالس اکسیمتر (دستگاهی که برای اندازه‌گیری سطوح اکسیژن خون شما استفاده می‌شود) بتواند به درستی اکسیژن خون شما را در طی شب مانیتور کند.
  • از آرایش و محصولات سنگین پوستی خودداری کنید: از آنجا که برخی از سنسورها روی صورت شما قرار می‌گیرند، ضروری است که سطح پوست صورت تان، تمیز باشد تا امکان برقراری اتصال بهینه سنسور وجود داشته باشد.
  • برنامه دارویی منظم خود را حفظ کنید: داروهای معمول خود را مصرف کنید، مگر اینکه دستور دیگری توسط پزشکتان داده شود. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما پیش از آن شما را از هرگونه تغییرات لازم در روز قبل از انجام پولیسومنوگرافی مطلع خواهد کرد.
  • مصرف کافئین را محدود کنید: در روز مطالعه خواب، از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین (مانند چای و قهوه) پس از 12 ظهر به بعد خودداری کنید.

 

برای انجام تست خواب، کجا مراجعه کنم؟

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کلینیک های خواب و اخذ نوبت برای انجام تست خواب یا برای کسب نوبت ویزیت فوق تخصصی اختلالات خواب با ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا