چرا آپنه خواب باعث خستگی روزانه می شود؟ علت خواب آلودگی و خستگی روزانه

چرا آپنه خواب باعث خستگی روزانه می شود؟

همه ما شب های را تجربه کردیم که خواب کافی نداشته ایم و فردایش خواب آلود و خسته بوده ایم ولی اگر از هر گونه آپنه خواب رنج می برید، شما بیش از یکی از آن شبها را تجربه می کنید حتی اگر به ظاهر شبها خوب می خوابید.

خواب شما می تواند صدها بار درطی  شب توسط بسته شدن در راه های هوایی که در طول یک رویداد آپنه ای اتفاق می افتد قطع می شود و جالب اینجاست که تا قبل از تست خواب شما خودتان اصلا متوجه این موضوع نخواهید شد.

آپنه انسدادی خواب (OSA) زمانی رخ می دهد که عضلات شما شل شده و باعث انسداد کامل یا جزئی راه هوای تان می شوند. وقفه تنفسی انسدادی، شایعترین نوع آپنه خواب است.

هنگامی که شما خروپف می کنید، خواب شما لحظه ای قطع می شود، زیرا بدن شما یک سیگنال بیداری را به مغز شما می فرستد و شما را به اندازه کافی بیدار می کند تا تنش عضلانی خود را باز کنید و گلو را برای نفس کشیدن باز کنید. اما این بیداری ها اینقدر کوتاه است که خودتان معمولا متوجه شان نخواهید شد.

اگر بدن شما به طور مداوم از خواب بیدار شود، شما نمی توانید وارد کل چرخه خواب چهار مرحله ای شوید و از برخی مراحل خواب از جمله مراحل عمیق خواب محروم می شوید. در عوض، شما به طور مداوم در مراحل ابتدایی خواب و بیداری قرار می گیرید و هرگز به مرحله های عمیق خواب عمیق نمی رسید که بدن شما به طور کامل می تواند استراحت کند.

اگر این مراحل عمیق خواب را به اندازه کافی نگذرانید، نمی توانید در طی خواب، بدن خود را به طور کامل تعمیر کنید. وقتی خواب کافی نداشته باشید، انرژی کمتری خواهید داشت و طی روز احساس خستگی می کنید و به طور مدام تلاش می کنید تا بخوابید.

اگر آپنه خواب خود را درمان نکنید، علاوه بر خواب آلودگی و خستگی روزانه می توانید با عواقب جدی روبرو شوید. خستگی شما را در معرض خطر تصادفات رانندگی قرار می دهد، همچنین آپنه خواب با دیگر شرایط جدی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت ، فشار خون، سرطان و سایر بیماری های مهم همراهی دارد.

عوارض و خطرات خروپف و آپنه خواب

خروپف گهگاهی خفیف به تنهایی و بدون آپنه خواب و بدون کاهش کیفیت خواب بجز آزار همسر و اطرافیان عارضه مهم دیگری ندارد. اما بیش از 50 درصد افرادی که خروپف می کنند به مرور دچار عوارض خیلی جدی مانند فشار خون بالا، سکته مغزی، سکته قلبی، دیابت، چاقی بیشتر و حتی سرطان می شوند.

افرادی که تقریبا همیشه خروپف می کنند در معرض خطر دیگر مشکلات جدی هستند، از جمله:

• قطع و وقفه تنفسی حین خواب ( آپنه خواب)
• بیداری مکرر از خواب و خواب سبک شبانه
• خواب آلودگی روزانه و خستگی دائمی
• فشار روی قلب و سکته قلبی در سن پایین
• افزایش ریسک سرطان تا 4-5 برابر بقیه
• افت اکسيژن خون  و پرفشاری خون ريوی
• سردردهای مزمن
• چاقی

متخصص خروپف و خرخر

♦ دکتر مصطفی امیری متخصص متخصص مغز و اعصاب – دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

 فلوشیپ بیماریهای خواب و درمان خروپف از اسپانیا

♦ مدیر بخش بیماریهای خواب مجموعه بزرگ پزشکان جایروس

ویزیت فوق تخصصی و انجام و تفسیر تست خواب (پلیسومنوگرافی) در کلینیک خواب جایروس توسط دکتر مصطفی امیری

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا